7 myter om Google AdWords, der afholder dig fra succes

Vi afliver de værste myter om Googles ekstremt effektive værktøj til alle slags virksomheder.

Myte 1) Store virksomheder har råd til at betale mere end de små

Rigtig mange virksomhedsejere tror fejlagtigt, at store virksomheder altid kan udkonkurrere små virksomheder på Google AdWords og dermed få al trafikken.

Betalingen for markedsføring via Google AdWords foregår via et auktionssystem, hvor man typisk betaler pr. besøg man får på sin hjemmeside.
Prisen fastsættes ud fra:

  • Hvilke søgeord, der bruges
  • Hvor brugeren befinder sig geografisk
  • Hvilken device brugeren bruger

Prisen for et klik for ordet: “Rengøring” i Køge for personer på iPads kan for eksempel være 10 kr.

Det vigtige er hvor godt du udnytter hvert besøg. Kan du få tjene mere pr. besøg end dine konkurrenter kan du tillade dig at betale mere.

Indtjeningen pr. besøg kommer typisk ved at nogle af de besøgende bliver til kunder. Jo bedre din side er til at få de besøgende til at blive til kunder – jo mere kan du betale pr. klik.

Derfor – du skal ikke være bange for at betale mere pr. besøg, hvis blot mange af dine besøgende bliver til kunder. Det eneste der betyder noget, er at du har en højere konverteringsrate end dine konkurrenter.

Myte 2) Det er dyrt at komme i gang med AdWords

Der er ingen opstartsomkostninger med Google AdWords. Faktisk giver Google de fleste nye AdWords-brugere 650kr til at komme i gang for, når de går i gang.

Udgiften til AdWords er derudover fuldstændig afhængig af, hvor mange besøgende du ønsker på din hjemmeside. Dette kan du justere, som det passer dig.

Der er altså ingen skjulte udgifter.

Myte 3) Man skal have en langsigtet strategi for at bruge AdWords

AdWords kan startes og stoppes med få minutters varsel.

Det er naturligvis godt at have en langsigtet strategi med alt, hvad man laver. Men det kan faktisk ofte give rigtig god mening bare at kaste sig ud i det, og bruge AdWords til at teste sin strategi – før man laver de langsigtede strategiske overvejelser.

Fordelen er, at feedback kommer med det samme, og du bliver klogere på, hvad der virker og hvad der ikke virker – og kan så holde op med det!

Husk på, at selv den mest gennemtænkte strategi kan til tider ramme fuldstændig forbi. Nogen gange må man bare vove fjerene og prøve noget af.

Myte 4) Resultaterne kommer først efter lang tid

Modsat hvad mange tror, virker AdWords med umiddelbart efter, man har sat det op. I modsætning til SEO er AdWords ikke afhængig af, hvor populær din side er hos søgegigantens brugere.

Vi ser mange af vores kunder få resultater med Google AdWords indenfor 4 – 24 timer.

Her er den typiske proces:

  1. Vi sætter en simpel beregner op med LeadDoubler og lancerer den på et domæne.
  2. Vi laver en simpel Google AdWords-annonce med et link til beregneren.
  3. Vi lancerer annoncen for 10 udvalgte søgeord i det geografiske område, vores kunde gerne vil lave kunder i.
  4. Efter et par timer er annoncen som regel godkendt af Google og begynder at sende trafik til beregneren.

Du kan altså gå i gang med AdWords og høste frugten af dine anstrengelser allerede samme dag.

Myte 5) Det kan aldrig betale sig at gå i gang med Google AdWords, før man har en super god hjemmeside

Alt for mange tror, at det er ekstremt vigtigt at have en fuldt udbygget hjemmeside i det nyeste design, før AdWords kan betale sig.

Det kan også være tilfældet, hvis man gerne vil bygge et godt brand over tid og give potentielle kunder et knivskarpt indtryk.

Men det er ikke hele sandheden om succesfuld markedsføring med AdWords.

Vi anbefaler i virkeligheden langt de fleste at sende trafik fra AdWords ind på en specialbygget landing page, hvor vi giver den besøgende lige nøjagtig, det vi lover i annoncen – og ikke andet.

På den måde sikrer vi en høj konverteringsrate, og fokus på præcis det du gerne vil annoncere for som virksomhed.

Et eksempel fra en lille virksomhed, der blandt andet tilbyder vedligehold af fortove:


Annoncetekst: “Beregn prisen på at få revet jeres fortov”.

Landing page:
rivfortorvet


Enkeltheden på siden her sørger for, at de besøgende og virksomheden får præcis det de har brug for.

Så skal kunderne nok finde ud af alt det andet virksomheden kan, når de først har et knivskarpt fortov og et godt indtryk.

Føler du dig klar til at vækste din forretning? Ring og få en uforpligtende snak om din situation, og om konceptet virker for dig på tlf.: 9386 6171 eller brug knappen nederst på siden – der kan du også se en video omkring salg inden du endeligt beslutter dig.

Myte 6) Søgemaskineoptimering er vigtigere end AdWords

Med søgemaskineoptimering kan man få en placering højt i listen med Googles organiske søgeresultater. Det giver altså “gratis” besøg og kan være ekstremt effektivt.

Ulempen er at søgemaskineoptimering tager måneder at implementere, og kræver en stor aktiv indsats at fastholde.

Vores anbefaling er at bruge Google AdWords tidligt (og før man forsøger sig med søgemaskineoptimering):

  • AdWords giver resultater i løbet af timer. Søgemaskineoptimering tager måneder
  • AdWords giver dig statistik og data. Det kan hjælpe dig med at vurdere, hvor meget du skal investere i langsigtede marketings-initiativer

Myte 7) Man skal ikke bruge AdWords, hvis man kun har kunder i en enkelt by

Med AdWords kan man vælge kun at markedsføre sig i den by, man vil have kunder i. På den måde kan man komme i gang, selvom man ikke er interesseret i kunder i den anden ende af landet.

Det er altså ekstremt kost-effektivt at lade Google finde de kunder, der bor i det område, hvor du driver din forretning.

Konklusion

AdWords kan være en hurtig måde at komme i gang med online markedsføring – selv for virksomheder, der kun vil have kunder i en enkelt mindre by.

Det vigtigste at huske er at den side man fører den potentielle kunde ind på fra annoncen skal være optimeret, så den giver jer så mange kundehenvendelser som muligt.

På den måde kan I konkurrere med selv de største virksomheder.

Om forfatteren

Morten Matras
Founder og CEO i LeadDoubler.
Med LeadDoubler er det enkelt at bygge interaktive beregnere. Vi har arbejdet med AdWords i mange år, og har gang på gang set det virke for helt små virksomheder.