Tip: Ekstremt effektiv formel til at få leads med en Facebook quiz

957 kvalificerede leads for 1.150kr på en enkelt weekend.

Det var virkeligheden vi og vores kunde – en diætist fra Ålborg – vågnede til en mandag morgen. Vores første reaktion var naturligvis begejstring og ærligt talt også vantro. Den følgende reaktion var grænsende til panik på grund af mængden af leads, vi havde genereret, og vi lukkede ned for kampagnen så hurtigt som muligt.

Men selvom mængden var overvældende, var der ingen tvivl. Vores formel VIRKEDE. Og vi har brugt den på flere efterfølgende kunder med stor succes.

Her følger, hvordan vi på en enkelt weekend skabte 957 leads via en interaktiv Facebook quiz og et meget lille budget.

Nøglen er at SPØRGE folk

Vi havde mødt vores kunde, Gitte nogle uger inden vi lancerede kampagnen. Gitte er diætist og har viet det meste af sit liv til at hjælpe mennesker med helbredsproblemer opnå et bedre helbred gennem en bedre kost.
Om noget er hun dedikeret til sit arbejde – også når hun ikke tager sig betalt for det. Men til syvende og sidst skal hun betale regninger ligesom alle andre.

Hendes problem var imidlertid, at hun ikke vidste, hvordan hun skulle tiltrække kunder til sin forretning, selvom hun havde en hjemmeside og var aktiv på Facebook.

Da vi første gang mødtes, var hun med det samme begejstret for vores forslag om at generere leads til hendes forretning gennem en interaktiv Facebook quiz. Vi ville finde ud af, hvad folks pain var ved simpelthen at SPØRGE DEM om det ligeud.

Hun synes det var en god idé, for når hun fik en ny klient, gik første møde ud på at finde frem til deres pain, og hvordan hun kunne hjælpe dem gennem kostomlægning.

Vi tog simpelthen det første møde og lagde det online som en interaktiv Facebook quiz, som folk selv kunne benytte. Jeg forklarer her, hvordan vi gjorde det.

Hvad er din pain så?

For at lave en interaktiv Facebook quiz lavede vi en kampagne gennem to trin.
– Først byggede vi en online quiz, hvor folk kan diagnosticere deres egen pain.
– Dernæst satte vi en Facebook annonce op, der dirigerede trafik til quizzen.

Gitte gav os i alt 31 spørgsmål, som hun selv bruger til at diagnosticere klienters kostproblemer, og med dem satte vi en quiz op i LeadDoubler-platformen, hvor vi kan opsætte sådan en quiz på mindre end en time. Det var de selv samme spørgsmål, hun normalt brugte ved første møde med klienterne.

Nu havde vi en quiz med 31 spørgsmål, brugerne kunne klikke sig igennem. Vi tilbød en analyse af deres kostvaner, hvis de svarede på spørgsmålene. Mod slutningen af quizzen, bad vi om kontaktinformation mod at give dem svaret på analysen.

Se testen her (udfylder du kontaktinfo bliver du et lead)

For at skaffe trafik lavede vi en Facebook-annonce. Målgruppen var kvinder mellem 35 og 50 år – den samme som Gittes normale klientgruppe. Annoncen lød noget i retning af: Lider du af maveproblemer? Tag testen og du har en af disse 3 kostproblemer

Så simpelt var det.

Vi lancerede kampagnen fredag eftermiddag med et 1500kr budget og gik hjem og holdte weekend.

Folk vil have indhold, der handler om dem selv

Som du nu ved, var kampagnen en helt ekstraordinær succes. Vi fik 957 leads på et minimalt budget. Hvordan var det muligt?

Det er der et par årsager til.
– Folk læser for meget online. De vil heller have deres indhold interaktivt og engagerende.
– Folks yndlingsemne er (og har altid været) dem selv.

Ved at lave en Facebook quiz, der handler om brugernes egne kostvaner, kunne de diagnosticere deres EGNE kostvaner – hvilket er, hvad de i virkeligheden interesserer sig for. Ikke om selve behandlingen.
Det gjorde quizzen relevant for brugerne og – hvad der er næsten lige så vigtigt – de synes det var relevant for deres venner på Facebook, som de delte den med. Det skar omkostningerne pr lead drastisk, hvilket ikke ville være sket, hvis vi blot havde talt om selve behandlingen.

Efter vi kørte quizzen den første weekend, måtte vi sætte den på pause for at kunne håndtere den kæmpe stak leads og opsætte en mail-kanal for at holde fast på de leads, der ikke kunne bearbejdes inden for rimelig tid.
Vi lancerede derefter quizzen på et endnu mindre budget og holdt den kørenede nogle måneder, mens vi genererede leads for næsten ingen penge.

Siden da har vi brugt formlen med quiz + Facebook for adskillige af vores kunder (fra ejendomsmæglere til murere), og de har allesammen været glimrende lead-generatorer.

Vores erfaringer er, at uanset hvilken branche du er i, elsker folk at bruge interaktivt indhold, der tillader dem at fokusere på dem selv. Og Facebook quizzer og tests er et glimrende eksempel herpå.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *