Overvejer du at bruge Lead Ads? – Læs her og undgå at forære dine konkurrenter dine kunder.
Klokken er 16.54 tirsdag eftermiddag. Jeg falder over en annonce på Facebook. Den rammer plet. Jeg forstår budskabet.
Jeg har set annoncen et par gange før. Denne gang klikker jeg på den og udfylder formularen direkte på Facebook.
Det er en god oplevelse. Jeg skal ikke væk fra Facebook. Jeg skal bare skrive navn og kontaktinformation.
Nemt, enkelt og hurtigt.
Udfordringen ser jeg 20 sekunder senere.
Jeg scroller videre ned i mit feed…
Og der ser jeg det:
Facebook har udnyttet, at jeg har udfyldt lead-formen.
- har identificeret mig som potentiel kunde.
- Og solgt mig til alle firmaets konkurrenter.
- Smidt den information direkte ind i maskinen – der placerer annoncer i mit feed.
Resultatet:
- Firmaet, der lavede den første annonce har betalt langt mere for at få vist deres annonce end konkurrenterne skal betale
- Firmaet har hjulpet deres konkurrenter med at blive vist for en interessant kunde (mig)
- Jeg (der er potentiel kunde) er blevet opmærksom på 7 konkurrenter
Alt i alt betyder det at virksomheden, der havde skabt en annonce, der vækkede mit behov har i virkeligheden banet vejen for alle konkurrenterne.
Facebook har så solgt denne information direkte til de store konkurrenter, der bare venter på at Facebook forærer dem alle kunderne.
Frækt – Ja.
Ulovligt – Tja – det tror jeg ikke.
Hvad skal du gøre ved det? STOP MED AT BRUGE LEAD ADS – også, hvis du får leads…
“Bruger du Lead Ads fra Facebook forærer du din tid, din kreativitet og penge til dine konkurrenter.”
Morten Matras
Typisk går det mest udover dig, hvis du er:
- Den mest kreative og idérige i din branche
- Den, der bruger flest kræfter på at finde på gode annoncer
Hvad du kan gøre i stedet
Sørg for at leadet ikke opsamles på Facebook. Brug gerne annoncer, men send trafikken direkte hen på din hjemmeside eller en landing page designet til formålet.
På din landing page kan du så indsætte en beregner, der er kendt for at give 8-12 gange flere kundehenvendelser end en kontaktformular.
Her er vores konkrete forslag:
- Reserver en tid hos en af vores konsulenter
- Få sparring til, hvordan en beregner kan give jer 8-12 gange flere kundehenvendelser
- Få beregneren implementeret
- Få hjælp til at få sat en annonce op til Facebook eller Google, der linker til din landing page
På den måde undgår du at din kreativitet og dit annoncebudget bliver stjålet af Facebook og solgt i små bidder til alle dine konkurrenter.
Og du får højst sandsynligt langt flere leads end du får i dag.